BORAGIO STORY



(BORAGIO)

Quality over quantity
Born in textile, designed in Italy

Als textiel en ondernemerschap in je genen zit, dan kun je maar één ding doen

Op advies van een kennis, tevens vak deskundige, die tegen hen zei: “Als je in deze business gaat, start dan een exclusief en kwalitatief merk voor jezelf”, startten de broers van BORAGIO nog tijdens de studie met de oprichting van hun eigen onderneming. En met succes. In vijf jaar tijd groeide Boragio van 30 broeken naar een productie en verkoop van 10.000 broeken per jaar. Inmiddels heeft Boragio 40 winkels en heeft het merk ook de internationale markt weten te bereiken. Boragio is erg populair onder BN’ers, zoals rappers, influencers en voetballers.

De exclusieve Italiaanse wassing, de kenmerkende schuine rits, de perfecte pasvorm in combinatie met de superieure Italiaanse stretchstof en het uitstekende draagcomfort zijn de kenmerken van de populaire Boragio jeans.

Know-how, opgegroeid in textiel

Tijdens zijn stage in 2015 deed de jongste broer research naar prijs-kwaliteit verhoudingen, modellen, doelgroepen en trends op de fashionmarkt. Het was deze stageopdracht die de ambitie om voor zichzelf te beginnen aanwakkerde. De broers BORAGIO startten in 2015 hun eigen jeanslijn. Het uitgebreide marktonderzoek dat tijdens de stage tot stand kwam bleek een mooi uitgangspunt voor de start van het bedrijf.

Een heel belangrijke leerschool was de jarenlange ervaring die ze opdeden bij hun vakdeskundige, die zelf jarenlang in de textiel- en denimindustrie werkte voor grote internationale concerns. Daarnaast zijn de broers opgegroeid in de productie, wat ervoor zorgde dat de twee al op heel jonge leeftijd leerden wat er allemaal komt kijken bij een denimproductiebedrijf. Van het lossen van de vrachtwagens tot kwaliteitscontrole en reconditionering, tegen de tijd dat de broers van BORAGIO hun merk op de markt brachten hadden ze al een enorme bak aan kennis en ervaring.

Perfecte aanvulling op elkaar

Van de oprichting van het bedrijf tot het runnen van de dagelijkse bedrijfsvoering, de broers BORAGIO doen alles samen met ieder hun eigen verantwoordelijkheden. De oudste broer is verantwoordelijk voor de logistiek, de jongste neemt de marketing, productie en klantcontact voor zijn rekening. Ze vullen elkaar in alle opzichten aan en zijn zowel privé als op de werkvloer aan elkaar gewaagd.

“Hierin zijn we echt gegroeid, van broers en goede vrienden naar ondernemers. We hebben soms keihard moeten knokken. Bloed, zweet en tranen. Overuren. Maar we deden het altijd samen en het heeft ons gebracht tot waar we nu zijn.”

Hun vakdeskundige is nog steeds nauw betrokken en controleert de productie. Met zijn kennis en know-how is hij de beste kwaliteitsdeskundige die ze zich kunnen wensen. Hij helpt de kwaliteit van BORAGIO jeans hoog te houden en bovendien continu te verbeteren.

Exclusiviteit boven kwantiteit
Vanaf dag één kiest BORAGIO ervoor om zo exclusief mogelijk te blijven en zich vooral te richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. De broeken komen tot stand door veel ervaring, handwerk, exclusieve designs en de keuze voor exclusieve stoffen. Daarom heeft BORAGIO ervoor gekozen om zich te vertegenwoordigen in het midden- en hoog segment.

De klant is koning
BORAGIO biedt alle klanten een jaar garantie op de broeken omdat zij simpelweg overtuigd zijn van de zeer hoge kwaliteit van de jeans. De klant is koning en staat bij BORAGIO altijd op nummer één. BORAGIO zet personal shoppers in voor een-op-een contact met de klant. Deze personal shoppers zijn dagelijks beschikbaar voor iedere vraag, klacht en opmerking.

Geschiedenis van Boragio

Waar ze in 2015 begonnen met 30 broeken in drie verschillende kleuren, produceert Boragio vandaag de dag een brede collectie aan exclusieve jeans. Door de exclusiviteit van de jeans werd het merk in korte tijd razend populair onder BN’ers. Door de kracht van social media was het bereik groot en groeide het aantal ‘fans’ van Boragio snel. De verkoop groeide exponentieel en steeds meer winkeliers in de detailhandel hadden oren naar het merk. Een vliegende start voor de ambitieuze ondernemers! Maar het grote succes en de hoge verwachtingen hadden ook een keerzijde.

Vallen, opstaan en verantwoord groeien

Het bedrijf groeide in korte tijd zo hard dat de broers hun eerste obstakel in het ondernemerschap tegenkwamen. Productietekorten, geen voorraad; ze konden de vraag niet bijbenen. 2016 was het jaar van de groei, maar ook het jaar van ‘pas op de plaats’ maken, reflecteren en het ontwikkelen van een toekomstbestendige strategie voor Boragio. Een van de belangrijkste keuzes voor een toekomstbestendig merk was de keuze voor één winkel in elke grote stad. Op die manier zou Boragio genoeg bereik hebben, maar het exclusieve karakter kunnen behouden.

Kwaliteit en service bóven groei

Het volgende obstakel dat de broers moesten overwinnen had vooral te maken met het waarmaken van de hoge verwachtingen. Eerder was het ze gelukt om de markt te verrassen met kwaliteitsjeans, maar om de hoge verwachtingen te kunnen blijven waarmaken was er méér nodig. De collectie van 2017 had het nét niet. Het was cruciaal om het authentieke Boragio terug te brengen en het kwaliteitsniveau te verhogen. Er werd een bewuste keuze gemaakt om op gestage wijze te groeien en de kwaliteit te verhogen. Zo konden retourzendingen worden voorkomen en kon er gewerkt worden aan een servicegerichte aanpak en klanttevredenheid. Bovendien besloten de broers om alles in eigen hand te houden. Waar ligt Boragio in de winkel? En reflecteert deze zaak de exclusiviteit van het merk?

In eigen hand

In 2018 werpt de nieuwe strategie zijn vruchten af. Boragio is in staat om hoge kwaliteit te garanderen en biedt daardoor een jaar garantie op alle jeans. De broers hebben het volste vertrouwen in hun merk en pakken flink door. Het ontwerp- en productieproces houden ze geheel in eigen hand. Het uitkiezen van de beste stoffen, patronen, het ontwerpen van de perfecte pasvorm, de accessoires; alles wordt door de Boragio broers zelf gedaan. Met winkels in België en Frankrijk zet het merk internationaal in, maar ook nu houden ze het gehele proces in eigen beheer. Dit resulteert in optimalisatie van interne processen en volledige automatisering. De broers zien een mooi toekomstperspectief voor hun jeanslijn waardoor zij blijven streven naar verbeteringen en perfectie.


Ze leren nog elke dag en blijven streven naar perfectie in de toekomst.  De ambities van de broers liegen er niet om: ze willen BORAGIO in de komende jaren naar het volgende niveau tillen.

Grote ambities voor het assortiment van Boragio
De komende jaren zullen de broers aan de slag gaan met het vergroten van het assortiment. Ze zullen zich voornamelijk richten op bovenkleding, waaronder hoodies, truien, spijkerjasjes en T-shirts. Deze kledingstukken kunnen uiteraard perfect gecombineerd worden met de jeans.  De internationale verkoop zal eveneens worden uitgebreid, onder andere naar Duitsland, de VS en verder in Europa. “We willen onze klanten blijven verrassen en steeds weer zorgen dat we die exclusieve look waar je naar op zoek bent kunnen leveren”. – Broers Boragio.


Het verhaal van de Designer uit Italie:
How we meet-
I met the BORAGIO brothers for my 1st time on 2015 in Italy, to an Italian Denim Laundry where I collaborated as washing designer consulting & developer.
We had a great discussion about Denim research & development, we had immediately a good feeling by sharing our passion & philosophy on Denim future view.

How I see Boragio-
I was thinking that combined my background & experience with those young & passioned guys could be a right recipe for a success brand,
do an innovative Jeans for modern guests made by respecting the old standard of manufacturing premium quality’s (comfortable, versatile, resistant) but combined with fashionable washing processes that looking ahead with low impact on environment as well.

My background & wash evolution- sustainability:
I started working on denim in the end of 80’s and in more than 30 years
I have seen and lived all changes on denim, specially on washing & treatments.
Nowadays , thanks new technologies like Laser, Ozone, Nano Bubble (Nebulizer) & by using no chemicals containing heavy metals, 100% biodegradable,no
Formaldehyde and no sandblasting (dangerous for the operator) with very low impact on environment as well.

How we work together-
With a Italian Laundry involvement Boragio are ready to do an eco friendly pair of jeans that respect the people
(from the worker to the consumer) as well respecting the planet. Thanks to Boragio team work with manufacturing & laundry they are always updated on newness and looking forward for a better products. We are constantly in contact by using all current channels of communication, to be on real-time update on product development & production following, problem solving etc.


Nu appen
1
Wij zijn online start een gesprek met jou personal shopper:

Heeft u vragen over onze producten, maten, retourbeleid, garantie etc ? Start nu een Whatsapp-gesprek met je eigen personal shopper.